fbpx

תבשיל אורז מלא וירקות (טבעוני, ללא גלוטן)

אורז מלא עם ירקות 3

אחרי החגים כבר כאן. הימים מתקצרים, התחושות מתחלפות והרגעים הופכים להיות מרוכזים ומלאים בשלווה. בסתיו אצלי הכל מתנקה, האכזבות מתעמעמות לאיטן, התקוות הפרועות הופכות למציאותיות ובוגרות, ומלהיבות לא פחות. הסתיו מבגר אותי. הוא מנקה לי את הרעשים שנכנסו מבחוץ ונותן לי כח לצמוח. אני פורחת בסתיו ולמרות ששעות האור מצטמצמות לכדי שעת נסיעה באוטו בבוקר ואולי כמה דקות בסוף יום העבודה – אפילו זה לא מצליח לדכא אותי השנה.

הסתיו הזה מרגש במיוחד, בשבוע הבא נהיה בניו יורק, העיר שעליה חלמתי מאז שאני יכולה לזכור את עצמי, העיר שתמיד נראתה לי גדולה מהחיים, העיר שכולם מספרים שהיא כמו בית ושאתה יכול להיות בה כל מה שתרצה מבלי שלאיש יהיה אכפת. ההכנה לנסיעה מרגשת בפני עצמה, אנחנו מחפשות את פאי התפוחים הטוב בניו יורק, את הקאפקייקס הטובים ביותר, עוגת הגבינה הטובה ביותר, הבראנץ' הטוב ביותר וההצגות הטובות ביותר. עשרה ימים מרוכזים של שקט ושל הנאה, ככה אני אוהבת את החו"ל שלי, מנותק ונהנתני, לא מתנצל. ניו יורק מחכה לי ואני כבר לא יכולה לחכות, הפרפרים מתחילים להתרגש בבטן והראש מלא במחשבות ותכנונים.
את הפוסט הבא בטח אכתוב אחרי שאחזור, מבטיחה לשתף בחוויות של כל הדברים הטובים שנחווה שם, בטוחה שיהיה מופלא ומלא קסם, בדיוק כמו בחלומות.

עכשיו למתכון כי מספיק למילים. את התבשיל הזה הכנתי באחר צהריים אחד, כשבכלל התחשק לי מרק עדשים. פתחתי את ארון הקטניות וגיליתי שעדשים אין, אבל אורז מלא ואורז בר דווקא יש. שיניתי כיוון, ליקטתי ירקות מהמקרר ובניתי את המתכון תוך כדי תנועה. ברגע שהבצל התחיל להיטגן שאר המרכיבים פשוט נכנסו מעצמם אל הסיר.


אורז מלא עם ירקות

כמה הערות למתכון:

  • אורז מלא עגול– יש כמה סוגים של אורז מלא ואני אוהבת את הסוג העגול, אפשר להשתמש גם באורז מלא רגיל או בסמטי. לאורז מלא לוקח באופן טבעי זמן ארוך יותר להתבשל, בדרך כלל כשלושת רבעי שעה- חמישים דקות, רצוי לבדוק את האורז בזמן הבישול ולוודא שמגיעים לרמת הבישול הרצויה (מרקם רך אבל עדיין נגיס).
  • אורז בר– בעצם קטניה ולא אורז, נותנת צבע שחור, טעם אגוזי מיוחד ומרקם מתפצח ויחד עם האורז הופכת את התבשיל לחלבון מלא. אם אין אורז בר אז אפשר לוותר אבל כדאי מאוד לנסות להשיג.
  • בהרט– אחת מתערובות התבלינים האהובות עליי במיוחד. מתקתקה וריחנית. יש כמה סוגים של תערובות בהרט והסוג שנדרש לתבשיל הזה הוא זה שמשמש לתיבול של קובה ושל תבשילים, הוא נותן טעם נפלא של תבליני חורף קלאסיים – פלפל שחור, פלפל אנגלי, קינמון, הל ותבלינים נוספים (יש גם בהרט לחמוצים אבל הוא מורכב מתבלינים אחרים ולא מתאים לתבשיל).

 

אורז מלא עם ירקות 2

מתכון לתבשיל אורז מלא וירקות

המרכיבים לכ-4 מנות:

כ-2 כפות שמן
1 בצל יבש
2 גזרים
3 פטריות פורטבלו גדולות או 6 פטריות פורטבלו רגילות (אפשר גם שמפיניון אבל הטעם שלהן מורגש פחות)
1 כוס אורז מלא עגול
1/2 כוס אורז בר
3 וחצי כוסות מים רותחים
3/4 כפית בהרט
מלח ופלפל

להגשה- חופן שקדים שלמים קלויים וקצוצים וחופן כוסברה קצוצה.

הוראות ההכנה:

  1. שמים את האורז המלא ואת אורז הבר במסננת דקה ושוטפים היטב תחת מי ברז זורמים, מסננים ונפטרים מעודפי מים מיותרים. מניחים בצד לבינתיים.
  2. מקלפים את הבצל ואת הגזרים וחותכים אותם לקוביות בגודל קטן-בינוני. חותכים גם את הפטריות לקוביות באותו הגודל.
  3. מחממים את השמן בסיר בינוני רחב על הלהבה הבינונית של הגז ומתחילים בטיגון קוביות הבצל, כשהבצל מתחיל להזהיב מוסיפים את קוביות הגזר ומטגנים כ-5 דקות, מוסיפים את הפטריות ומטגנים את כל הירקות יחד כ-5 דקות נוספות, בשלב זה הירקות יתחילו להתרכך מעט.
  4. מוסיפים לסיר עם הירקות את האורז המלא ואת אורז הבר ומערבבים היטב, 'מייבשים' מעט את האורז יחד עם הירקות תוך כדי ערבוב, כאשר לא נותרים נוזלים מיותרים בסיר מוסיפים את המים הרותחים, את הבהרט ואת המלח והפלפל השחור, טועמים את המים כדי לדעת האם יש צורך בתיבול נוסף ואם כן אז מתבלים לפי הטעם.
  5. מכסים את הסיר, מנמיכים את הלהבה עד למינימום ומבשלים כ-40-45 דקות נוספות.
  6. מכבים את האש ונותנים לתבשיל 'לנוח' כעשר דקות בתוך הסיר.
  7. 'פותחים' את התבשיל- מערבבים עם מזלג בתנועות קלות, מחלקים לצלחות, מקשטים כל צלחת בשקדים קצוצים וכוסברה קצוצה ומגישים.

אורז מלא עם ירקות 4

 

 

תגובות
טוען...